• وبلاگ : ياقــــــوت ســــــــرخ
  • يادداشت : ديــوار کــج ثريـــا
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + دوستت جهان 


    از نقدتون ممنون

    فيلم تاثريا خوبي هاي و نيز اشکالاتي داشت که شما قشنگ نقدش کردي

    اما خوبيهاش از ديد من اين است، فيلم بسيار عاقلانه تر از خيلي ديگر از فيلم هاي ايراني تمام شد... 1- تصميم درست و عاقلانه پسر کوچک ثريا در قطع ارتباط با نامزدش(برعکس تمام فيلم ها که به ازدواج ختم مي شد.)2- يکي از اهداف فيلم نشان دادن بدعاقبتي رباخواري بود که سريال به خوبي از عهده اين امر برآمده بود، سرنوشت رضا و عدم پذيرفتن پيشنهاد خانواده زن3ـ تند بودن بسيار فيلم عدم صحنه هاي زايد و خسته کننده(برعکس فيلم شيدايي) 5- معناگرا بودن6ـ استفاده از بازيگران توانمند و نقش هاي ملموس 7ـ سريال تک موضوعي نبود (ربا، زن، دين، ازدواج و آداب و رسوم، تفکرات، مهريه، هزينه هاي تحصيلي و...) ابعاد ديگري از اين سريال به شمار مي رفت.8ـ توجه به موضوعي که کمتر به آن پرداخته شده است.( در حالي که از موضوعاتي است که بسيار گريبانگير جامعه است.) 9ـ به تصوير کشيدن صحنه هاي زيبايي از محبت، همدلي و صميميت( عموي خانواده تمام سعي خود را در حل مشکلات مي کند، داماد خوب خود نعمتي است، و...

    اينها بخشي از تقاط مثبت فيلم بود و چقدر مي توانست با اين روند رضايت خداوند را در پي داشته باشد اما عدم شناخت دقيق ما از دين، تأثير پذيري از فرهنگ غلط غرب، شايد ...!!! گاهي همه اعمال خوب ما را حبط مي کند.

    با ديدن فيلم گاهي احساس مي کردم سازنده دل پري از اسلام دارد که بايد آن را بر سر ثرياي بدبخت بياورد... رابطه آشنايي سرهنگ با ثريا چگونه بود؟ ثريا از اسلام چه مي دانست و چه را مي بايست تمام اعمال و رفتار وي به پاي اسلام نوشته شود؟ از پرستاري ثريا چه بياد داريد؟ دستشويي و حمام و..!!!! اين چه چيزي را به ذهن مخاطب القاء مي کند؟ تمام مشکل ثريا از جايي شروع شد که از طريقه شرعي با سرهنگ ازدواج کرد.( نتيچه: اگر صيغه يا ... بود بهتر بود)

    زن چادري مثل هميشه بدبخت است و بيچاره زير چادرش زنبيلي است پر از غم و غصه... زن هميشه مظلوم است و مظلوم (کاش کسي مي توانست حق زن را بگيرد!!!) اما نه از جامعه و غاصبان از اين فيلم سازاني که به اسم دفاع از حقوق زن، هم ما را تخريب مي کنند، هم دين ما را و هم جامعه ما را

    و خدا مقصر و باني همه اين مشکلات است خداوندي که در لحظه هاي مشکلات وجود ندارد..

    وقتي نقد ميشود مي گويند اينها واقعيت هاي اجتماع است ... واقعيت را گفتيد و نشان داديد که عواملش چيست؟ و مخاطب دانا خود آنچه را مي خواست برداشت کرد... خدا نکند بيننده چادر را دين بداند و چند جلسه قرآن را کل آموزه هاي دين...

    قبلا مد بود در هر فيلمي صحنه اي از يک زن حامله (آخ و بيداد کردن و.. )، ازدواج و سفره اي عقد و ... وجود داشته باشد يادش بخير وقتي فيلم کاغذ بي خط ساخته شد زيرش نوشتند ديدن فيلم براي زير 18 سال ممنوع ، ولي حال اتاق خواب و خواب و... غيره يکي از صحنه هاي جديد و جايگزين شده است حرفها و حرکات داماد و دختر ثريا را يادتان هست ما که شرممان شد!!!

    جمله آخر: خشت اول چون نهد معمار کج تا ثريا مي رود ديوار کج

    بيچاره ثرياها که خود همان خشتهاي اين معمار شديم.

    پاسخ

    سلام خيلي خوش آمديد و ممنون از نظر بسيــــــــــــــــــــــــــار جامع و کاملتون .
    + مامان محمدين 
    ما كه نديديم. اما اينطور كه از نقد شما برمياد يقينا اگه ميديدم مورد تنفرم واقع ميشد!
    من نميدونم خود صدا و سيما هم مغرضه يا اونقدر نادانه که متوجه نميشه سازنده هاي اين فيلمها مغرضند!
    سلام.چه ربطي داره؟مذهبيون چه کساني هستند؟بنده هاي معصوم خدا؟!مگر نه اينکه هر کسي بايد در هر جايگاهي هم که باشد مواظب خودش باشد تا پايش نلغزد؟مگر نه اينکه هميشه شيطان در کمين است؟همه چيز در زندگي وي خوب بود تا به قول شما ناداني و اولين گناهان که ربا و دروغ باشد خودش را نشان داد و بعد همينطور وضع بدتر شد.به هر حال به نظر من که آموزنده بود.
    پاسخ

    نظر شما متين ... ولي اينکه ما توي صدا و سيما فيلم دين مدار نميبينيم، نميبينيم ، يهويي يه خانومي ميبينيم که نقش مذهبي رو داره ولي گناه ميکنه ، بد بخته ، نادونه و....
    + محمدمهدي 
    احسنت


    سلام ... جالب بود! باز اگه روي سر جامعه خراب بشه جاي اميد داره! وگرنه تا خود ثريا اين ديوار کج ميره و بقيه صاحبااااان هنر ازش تبعيت ميکنند و اونوقت اگه فرو بريزه .... بله ديگه! از اين دست فيلم ها متأسفانه بي توجه توي جامعه ساخته و پرداخته ميشوند و آخرش ميرسيم سر اين جمله که هرچي اشتباهه از چشم مذهبيون ميبينن!

    پايدار باشيد

    پاسخ

    وقتي مذهب و مذهبي اينطور معرفي ميشن بايد هم از چشم مذهبيون ببينن.
    درود بر شما
    چندين نقد راجع اين سريال در همين پارسي بلاگ آمده
    به نظر بنده اين بهترين نقد و يا به طور اخص ديدگاه بود
    با تشکر از حسن توجه شما
    پاسخ

    ممنون.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ شنبه 1 بهمن 90 نوشته (ديــوار کــج ثريـــا..) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.