سفارش تبلیغ
صبا ویژن






















یاقــــــوت ســــــــرخ

دلخوش از آنیم که حج میرویم

غافل از آنیم که کج می رویم

کعبه به دیدار خدا میرویم

او که همین جاست کجا میرویم ؟

حج به خدا جز به دل پاک نیست

شستن غم از دل غمناک نیست

دین که به تسبیح و سر و ریش نیست

هر که علی گفت که درویش نیست

صبح به صبح در پی مکر و فریب

شب همه شب گریه و امن یجیب

حتما برای شما هم پیش آمده که با این حرف ها و پیامک ها برخورد داشته باشید . مشهورترینشان هم دلت پاک باشه ! یا اخلاق مهمه ! یا پیامک هایی که در ذی الحجه یا محرم  گاهی صدای تلفن همراهتان را در می آورد که ای حاجی چرا میری مکه ؟ برو پولت رو بده یه شکم فقیر رو سیر کن . چرا عاشورا گریه میکنی ؟ برو یه اشک یتیم رو از روی گونه اش پاک کن.

استاد شهید مرتضی مطهری در سال 1349  طی سخنرانی هایشان با این مساله سخت برخورد میکنند . جالب اینجاست که این مسایل بعد از سال ها هنوز گریبانگیر جامعه مسلمانان است !!!

ایشان مساله را با یک مثال مطرح میکنند . خواجه ربیع خثیمی فردی است زاهد و عابد که هیچ گونه کلمات دنیایی بر زبان نمی آورد فقط تسبیح و ذکر ....

وقتی که خبر شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین علیه السلام را برایش می آورند میگوید وای بر مردمی که خون پسر پیامبرشان را ریختند . بعد هم پشیمان می شود از اینکه این کلمات "دنیایی"  را به زبان آورد و میگفت ای کاش این جمله را نمیگفتم .

ایشان می فرمایند در جامعه ما هم مردم دو دسته اند .... یک دسته آدم هایی که اسلام برایشان نماز و ذکر و مفاتیح الجنان است و عده ای که فقط به مسایل اجتماعی اسلام اهمیت میدهند .

در صورتی که نه اینها مسلمانند و نه آنها !

اسلام دینی است که نومن ببعض و نکفر ببعض (نساء/150) بر نمیدارد .نمی شود انسان عبادت اسلام را بگیرد ولی اخلاق و مسایل اجتماعی اش مانند امر به معروف و نهی از منکر را نگیرد و نمیشود انسان امر به معروف و نهی از منکر را بگیرد و عبادتش را رها کند. قرآن هر جا که می گوید اقیموالصوة (رابطه ی خدا و بنده )پشت سرش میگوید آتوالزکوة(رابطه بنده و دیگر بندگان)....

یک نفر مسلمان ، هم باید یک رابطه ی دائم و ثابت میان میان او و خدای خودش برقرار باشد و هم باید یک رابطه ثابت و دائم میان او و جامعه خودش برقرار باشد . بدون عبادت ،ذکر و یاد خدا مناجات با حق ، حضور قلب ، نماز و روزه نمیشود یک جامعه اسلامی ساخت و حتی خود انسان سالم نمی ماند و همچنین بدون یک اجتماع صالح و یک محیط سالم بدون امر به معروف و نهی از منکر ، بدون رسیدگی و تعاطف و تراحم میان افراد مسلمان نمیشود عابد خوبی بود .

برگرفته از کتاب آزادی معنوی، بخش عبادت و دعا

 


نوشته شده در یکشنبه 90/11/9ساعت 7:58 عصر توسط fatemehoora| نظرات ( ) |